Follow

Col de la Plagne en Côte d'Aime

by Kristine on Friday 16 September 2016 21:36

De laatste dag vandaag morgen vertrekken we naar huis.

Heb van het ventje de toelating gekregen om te gaan fietsen terwijl hij begint in te pakken zodat we morgen rond 7u kunnen vertrekken.

Wat wenst een mens nog meer :-)

Ik had een rit uitgestippeld via Aime naar la Plagne en afdalen terug over Aime, Montmery,Valezan,Vulmix naar Bourg Saint Maurice en terug naar Landry.

Dacht oké eerst de klim en de rest zal wel meevallen.

Had de klim echter niet opgezocht en de terugweg zomaar aangestipt.

Volledig onwettend vertrokken.De weg naar Aime gaat licht op en neer dus geen probleem.

Dan wordt het klimmen naar het skioord la Plagne.

Daar had ik toch beter wel eerst wat info van opgezocht ;-)

De klim gaat telkens over stukken van gemiddeld 8 en 9%, niet onoverwinnelijk maar het kruipt toch in de beentjes:-)

De nacht voordien had het goed geregend en de weg lag er nog vochtig bij vooral aan de kant van de afdaling waren veel natte plekken en ik ben al geen kloeke daler dus begon ik al wat schrik te krijgen voor de afdaling.

Maar eerst moest ik natuurlijk boven geraken.

Onderweg weer geregeld moeten op de trappers staan voor de rug te rekken,in deze klim komt nergens eens een stuk dat je wat soepelerder kan rijden en dat voel je aan de rug .

Onderweg kom ik voorbij een olympische piste voor bobsleeen,knap!

Net als bij de col Alpe D'Heuz worden de bochten hier genummerd en kan je dus aftellen en ook hier zijn het er 21.

Boven aangekomen weet ik niet goed of ik er nu ben of niet,ik rijd dus even een rondje rond het pleintje en zie er nog een wielertoerist rondrijden.

Spreek de man aan en blijkt een nederlander,hij twijfelt ook maar zegt dat de aankomst van de toer daar was zodus hebben we de top bereikt.

De afdaling doe ik voorzichtig wegens natte stukken.Beneden kom ik voorbij het fietspad naar Bourg Saint Maurice en denk nog even zou ik dit niet nemen en helpen inpakken.

Maar het hartje zegt nee rijdt die rit zoals je ze hebt uitgestippeld.

Oké ik rijdt dus verder door Aime en lap het bordje zegt Côte D'Aime en deze klim is ook 8-9% gemiddeld dat was nu echt de bedoeling niet maar we bijten door want daarna zal het wel minderen niks is minder waar er volgen nog enkele klimmen.

Pff denk zelfs een moment om terug te draaien,af te dalen en toch het fietspad te nemen.

Maar denk het kan toch niet blijven duren dus we bijten door,de drinkbus geraakt leeg en er is hier niks in de wijde omgeving,wel prachtige uitzichten en dat maakt veel goed.

In een dorpje kom ik een waterkraantje tegen dus vlug fles gevuld en verder,danny zal zeggen die neemt het er goed van ;-) terwijl hij inpakt.

Dan kom ik eindelijk op een stuk wat vlak is staat er toch omleiding zeker wegens werken,ik denk wie weet hoever die mij omsturen en langs waar dus stoute schoenen aan er door.De weg daalt naar Bourg Saint Maurice en is nu in grind.

Dus voorzichtig is de boodschap maar we geraken heelhuids in Bourg Saint Maurice.

De bedoeling was om daar nog iets gaan te drinken maar ben maar onmiddelijk doorgereden naar Landry .

Daar aangekomen was alles reeds ingepakt :-) en het ventje vond het niet zo erg :D

De vakantie zit er weer op en moet pijn in het hart afscheidt nemen van de bergen

Het was een prachtige omgeving om in rond te fietsen en wandelen

Comments

Agostinho (Dutch)

Ik huiver van dat kraantjeswater onderweg en van die zogenaamde bronnen waar iedereen uit de buurt van drinkt. Heb er verleden jaar een serieuze turista aan overgehouden. In zoverre dat ik toen de koninginnerit van onze vakantie met Ax 3 Domaines en Plateau de Beille heb moeten laten schieten. volgende keer liever dorst lijden dan van zulke bronnen te drinken.

Kristine (Dutch)

Wij doen dat eigenlijk dikwijls in frankrijk als er drinkbaar opstzat. Nog nooit problemen gehad. Fingers crossed !

Agostinho (Dutch)

Ik heb dat ook dikwijls gedaan, maar sindsdien ben ik toch voorzichtiger geworden. Er hoeft maar een bacterie in te zitten die je lichaam niet verdraagt en je hebt het zitten.

Jan (Dutch)

Uw Danny is toch wel een schat van een vent, geloof ik. 😊 Eentje om te houden!

Kristine (Dutch)

Wel Jan ik geef u geen 100 maar 200% gelijk se 😊
T'is een créme van een ventje dat ik heb 💛

7 years ago - Last edit: 7 years ago - Inappropriate

Agostinho (Dutch)

Eigenlijk Kristine....... Hebben we dat niet allemaal? 't Zou niet goed zijn, moesten we het tegendeel schrijven. 😉

Add comment

archive

More…

Post a message   Load more

Catena : the one stop cycling community